نسبت توحید افعالی با اختیار انسان
فرقهها و مذاهب اسلامی گرچه توحید افعالی را میپذیرند، درخصوص رابطه آن با اختیار انسان اتفاقنظر ندارند.اشاعره میگویند: ازآنجاکه علتی جز خدا وجود ندارد، انسان علت افعال خود نیست و افعال او در واقع افعال خداوندند. معتزله معتقدند خداوند افعال انسان را به خود آنها واگذار کرده است. بنابراین افعال اختیاری انسان مخلوق خداوند نیست.شیعیان امامی بر این باورند که انسان مختار است و افعال او واقعا کارهای او هستند؛ اما او در انجامدادن آنها علت مستقل نیست و خداوند علت مستقل همه افعال او است.
به باور متکلمان شیعه، نظریه اشاعره مستلزم این است که انسان موجودی مختار نباشد و این با مسائلی چون تکلیفهایی که خداوند برعهده انسان گذاشته و عذاب و پاداش اخروی سازگاری ندارد.همچنین دیدگاه معتزله با توحید در خالقیت و فراگیربودن قدرت خداوند منافات دارد. به عقیده شیعیان توحید افعالی ازآنرو با اختیار انسان در تعارض قرار نمیگیرد که افعال انسان در طول فعل خداوند است. بنابراین آنها را هم میتوان فعل خدا دانست و هم فعل انسان.